Je hebt vast en zeker wel eens van een sommatie of aanmaning gehoord, maar wat is dat nu precies? Als ondernemer heb je misschien wel eens met aanmaning te maken gehad. Je hebt als ondernemer allerlei klanten en het kan wel eens voorkomen dat bepaalde klanten de facturen niet betalen. Als klant heb je gewoon verplichtingen die je accepteert zodra je iets op rekening koopt bij een bedrijf. Als deze verplichtingen niet nagekomen worden, moeten klanten hieraan herinnert worden. Je kan dan als ondernemer een extern bedrijf inschakelen om een aanmaning te versturen. De eerste soort aanmaning wordt pas na een week of twee gestuurd naar de klant. Met als doel om de klanten te herinneren om te betalen. Wanneer een aanmaning langer dan een maand niet betaald wordt dan kunnen er extra kosten aan verbonden zijn als boete. Hieronder lees je meer over aanmaningen. Hoe kan je een aanmaning sturen?Als ondernemer, bedrijf of organisatie kan je op verschillende manieren sturen naar klanten. Je hebt de keuze om dit eerst via de post, mail, fax of telefonisch te doen. Een aanmaning is vormvrij en kan daardoor op meerdere manieren verstuurd worden naar de klant. Als je een aanmaning via die post verstuurd kan je ervoor kiezen om een aangetekende brief te sturen. Zo kan je er zeker van zijn dat deze ook bij de klant aankomt. Als de aangetekende brief geweigerd wordt krijg je deze eenvoudig terug. Zo weet je ook meteen of je meer stappen moet gaan zetten om je geld terug te krijgen. Wanneer stuur je een sommatie?Een sommatie kan je eigenlijk sturen zodra je zeker weet dat de klant niet wilt betalen. Dit kan na een aantal herinneringen zijn of na een lange periode van discussies heen en weer. |
https://bundel.nl/Sommatie/ |