Elektro Magazijn
Image default
Zakelijke dienstverlening

Outplacement

Outplacementdiensten zijn diensten die worden verleend door gespecialiseerde outplacementbureaus om personen te ondersteunen die een bedrijf verlaten. Deze diensten kunnen de overstap van de voormalige werknemer naar een nieuwe baan vergemakkelijken. Onderwerpen die onder de outplacementdiensten vallen, zijn onder meer: loopbaanbegeleiding, loopbaanevaluatie, competenties in kaart brengen, vaardigheden verbeteren, leren netwerken, zich leren richten op de arbeidsmarkt, jobhunting en sollicitaties voorbereiden en onderhandelen.

Outplacementbureaus bieden praktische en emotionele gespecialiseerde loopbaanbegeleidingsdiensten aan en stellen een persoon in staat om de concurrerende arbeidsmarkt te omzeilen en zo snel mogelijk een nieuwe passende baan te vinden. De outplacementmarkten in Noord-Amerika, Latijns-Amerika, het Midden-Oosten, Afrika en Europa zijn in kaart gebracht om inzicht te krijgen in de wereldwijde markt voor outplacementdiensten. Volgens onderzoek wordt verwacht dat de mondiale markt in de prognoseperiode zal groeien met 4,1%.

Top drie bedreigingen en kansen voor de outplacement-industrie:

  1.  Klanten van outplacementbureaus gebruiken steeds vaker IT-diensten om hun ontslagen werknemers te helpen bij het vinden van een nieuwe baan, dit is een serieuze bedreiging voor conservatieve outplacementbureaus.
  2.  De winst is relatief hoog vanwege de specialistische diensten in de sector en de hoge uitkeringspercentages.
  3. Outplacementfirma’s zullen naar verwachting hun dienstenaanbod in de komende vijf jaar uitbreiden
Ook toekomstig overheidsbeleid kan van invloed zijn op de populariteit van  outplacement.

Online outplacement

Gezien de ontwikkelingen in de markt zullen outplacementdiensten steeds vaker online worden aangeboden. Bij deze vorm van outplacement worden ontslagen medewerkers online begeleid bij het solliciteren op vacatures. Het is vaak een laagdrempelige dienstverlening, maar heeft als nadeel dat er geen face tot face contact is. De geboden coaching is daardoor meer statisch en minder of niet persoonlijk. Daarom is online outplacement vooral geschikt voor mensen die alleen wat praktische hulp nodig hebben bij het vinden van een nieuwe baan. Medewerkers die meer begeleiding nodig hebben dan alleen wat praktische hulp, hebben meer baat bij persoonlijke coaching op een locatie van het outplacementbureau. In Nederland wordt online outplacement ook steeds vaker ingezet bij spoor 2 trajecten.

https://www.outplacementverzekering.nl