Elektro Magazijn
Image default
Zakelijk

CRM voor webshops

De afgelopen jaren hebben bedrijven in de e-commerce enorm geprofiteerd van de stijging van online aankopen. Dit komt mede door de coronapandemie. Nu de pandemie zo goed als voorbij is, zijn de magazijnen weer iets langer vol, wat niet altijd even gunstig is voor een webshop. Er is een continuïteit van verkoopaantallen nodig om de magazijnen niet vol te laten raken met producten die niet worden verkocht. Daarom is er CRM om de relatie met de (potentiële) klant te verhogen en om meer te verkopen. Wij gaan er dieper op in wat CRM is en wat de voordelen zijn voor webshops.

Beter klantcontact en meer halen uit uw klanten

De afkorting CRM is eerder voorbij gekomen. Het staat voor Customer Relationship Management, wat in het Nederlands ‘klantrelatiebeheer’ betekent. CRM heeft als doel om het contact met huidige en toekomstige klanten te verbeteren, verkoopkansen te optimaliseren en beter te benutten, te automatiseren en uiteindelijk de klantbeleving naar een hoger niveau te brengen.

Vaak wordt er gesproken over CRM-software, een onmisbaar onderdeel bij een CRM-strategie. Een CRM-systeem brengt namelijk vele voordelen met zich mee waardoor bijvoorbeeld webshops veel beter presteren.

De voordelen van CRM-software

Een CRM-systeem fungeert als een centrale database waar alle klantgegevens worden opgeslagen en beheerd. Dit brengt de volgende voordelen met zich mee:

  1. Het is mogelijk om doelgroepen te maken. Er kan worden gesegmenteerd op verschillende kenmerken, zoals woonplaats, geslacht, aankoopgeschiedenis en nog meer.
    Veel webshops staan toe dat er accounts worden gemaakt door klanten. Hierdoor kan u een klantprofiel ontwikkelen.

  2. Door het verzamelen van gegevens, kunt u persoonlijke berichten sturen. Als een klant een profiel op uw website aanmaakt, heeft u de mogelijkheid om persoonlijke berichten te sturen. Denk bijvoorbeeld aan een e-mail met een aanhef dat de naam van de klant bevat. In deze mail kunt u persoonlijke aanbiedingen aanprijzen die binnen de klant zijn interesses vallen. Persoonlijke berichten hebben een hogere kans om meer omzet te genereren.

  3. Doordat gegevens op één plek zijn opgeslagen, hoeft u maar ook één plek te beschermen tegen digitale risico’s zoals hackers. Dit bespaart tijd en geld.

  4. Bij het verwerken van persoonsgegevens komt de wet om de hoek kijken. Denk aan de AVG. Een CRM-systeem zorgt ervoor dat u automatisch werkt conform de wet.

  5. Doordat alle klantinformatie in één systeem staat, kunnen alle mederwerkers werken met dezelfde gegevens. De klantenservice kan bijvoorbeeld meteen opzoeken wat een klant heeft gekocht als er problemen zijn. Zo kan een probleem snel worden verholpen, waardoor een klant minder snel boos wordt en vertrekt naar de concurrent.

Nu kunt u ervoor kiezen om een CRM-systeem in de cloud of in-house te hosten. Tegenwoordig is er zelfs een hybride optie. Let hier goed op bij het uitkiezen van een CRM-systeem.

Het zoeken van een CRM-systeem

Een handig en functioneel CRM-systeem is Odoo van DynApps. Het is een opensource-model wat duizenden ontwikkelaars en bedrijfsexperts de mogelijkheid geeft om veel verschillende applicaties binnen het systeem op te zetten. Het systeem is daarnaast schaalbaar en groeit gemakkelijk mee met uw bedrijf.